top of page
Gemeentelijke dienstverlening

Gemeentelijke dienstverlening

Fusie

De Vlaamse regering tracht gemeenten aan te zetten tot fusies en biedt hiervoor een eenmalige financiële tegemoetkoming, wat het voor sommige besturen aantrekkelijk maakt om een fusie aan te gaan.

WIJ voor Wijnegem is absoluut geen voorstander van een fusie. We kiezen liever om een zelfstandige gemeente te blijven met een eigen identiteit. Zeker een fusie met Antwerpen, zoals Borsbeek dat deed, is voor ons helemaal niet aan de orde.

Een recent onderzoek wees uit dat Wijnegem inderdaad zelfstandig kan blijven functioneren, mits een degelijk financieel beleid en verdere samenwerking met andere gemeenten op specifieke terreinen waar extra expertise nodig is.

Bovenlokale samenwerking met buurgemeenten vinden we zeker waardevol en moet verder onderzocht en uitgebouwd worden. Op deze manier kunnen we profiteren van de financiële voordelen van een schaalvergroting, zonder onze identiteit als gemeente te verliezen. Een voorwaarde is dat het geen impact mag hebben op het niveau van de dienstverlening. De samenwerking waarbij inwoners plots naar een containerpark in een buurgemeente moeten, is voor ons een voorbeeld van hoe het niet moet.


Inspraak bewoners

Voor WIJ voor Wijnegem is het cruciaal dat de gemeente en haar bestuur actief naar de inwoners luisteren en duidelijk communiceren over hun beslissingen.

Bewoners moeten tijdig worden betrokken bij het proces en mogen niet voor voldongen feiten worden gesteld.

Participatie en transparantie zijn niet alleen essentieel om samen tot gedragen oplossingen te komen, maar ook de enige manier om frustraties bij de bevolking te voorkomen.


Openingsuren loketten gemeentehuis

Sinds de coronacrisis zijn de gemeentelijke loketten enkel nog op afspraak toegankelijk. Hoewel dit systeem voordelen biedt, zoals kortere wachttijden en efficiëntere dienstverlening, is het niet voor iedereen even praktisch. Mensen die minder digitaal vaardig zijn of geen toegang hebben tot de juiste technologie, kunnen moeite ondervinden bij het online maken van een afspraak. Bovendien is er ook een groep mensen die onverwacht met dringende vragen of problemen zit en niet altijd de tijd heeft om eerst een afspraak in te plannen. Daarom stellen wij voor om op bepaalde momenten ook vrije inloop te voorzien.

Dit zou niet alleen de toegankelijkheid van de dienstverlening verbeteren, maar ook de drempel verlagen voor inwoners die anders misschien aarzelen om hulp te zoeken

bottom of page