
Mobiliteit
Verkeersplan
Wijnegem heeft behoefte aan een duidelijk en door de inwoners gedragen circulatieplan. Mobiliteit is geen experiment!
Verkeerscirculatie- en mobiliteitsplannen moeten altijd worden opgesteld in samenspraak met de buurt, met als doel om bewoners steeds vlot bij hun woning te krijgen. De focus moet liggen op duurzame oplossingen voor doorstroming, bereikbaarheid en parkeermogelijkheden.
Doorgaand verkeer en zwaar vrachtverkeer moeten zo veel mogelijk uit de dorpskern geweerd worden, de Houtlaan is een perfect alternatief voor verkeer tussen Antwerpen en Schilde. De routes voor zwaar verkeer moeten logisch uitgestippeld worden, zonder grote omwegen die de ecologische voetafdruk vergroten.
Het oplossen van overlast door sluipverkeer gebeurt niet door straten af te sluiten en het probleem te verplaatsen naar een andere straat, zoals in de vorige legislatuur werd gedaan. Dit is voor Wij voor Wijnegem geen optie. Door het afsluiten van straten moeten bewoners binnen hun wijk gemiddeld een langere afstand moeten afleggen tot hun woning. Dit zorgt net voor een hogere verkeersdruk en heeft een negatieve impact op het milieu. Exact het tegenovergestelde van wat men wil bereiken!
Bereikbaarheid centrum
Dorpskernen moeten leefbaar blijven en hoewel we hier doorgaand verkeer willen weren, vinden we het volledig afsluiten van de dorpskern een te drastische maatregel. Dit is niet praktisch voor de inwoners en bovendien zou de economische impact voor onze middenstand enorm zijn. Dit zou in veel gevallen ook weer zorgen voor een langere rijweg en dus een negatieve impact hebben voor het milieu.
Bij de heraanleg van de Turnhoutsebaan moeten daarom voldoende openbare parkeerplaatsen voorzien worden. De parkeerplaatsen in het centrum zelf moeten voorbehouden blijven voor bewoners en klanten van de handelaars. Grotere bestelwagens en vrachtwagens zouden buiten de dorpskern geparkeerd moeten worden. Plaatsen voor kortparkeren kunnen zeker blijven, maar de huidige limiet van 30 minuten is vaak te kort voor bepaalde aankopen; deze zou beter naar 60 minuten worden opgetrokken.
Tegelijk moet er aandacht zijn voor een vlotte en veilige verkeersstroom voor fietsers, openbaar vervoer en autogebruikers, zodat de winkels goed bereikbaar blijven. Voldoende fietsenstallingen in de buurt van de winkels zijn hierbij eveneens essentieel.
Maximum snelheid
De recente uitbreiding van zone 30 in woonwijken en schoolomgevingen juichen we toe. Dit verhoogt niet alleen de verkeersveiligheid, maar maakt woonwijken ook minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. Echter, zonder duidelijke aanpassingen aan de straatinfrastructuur en zonder snelheidscontroles wordt deze maatregel te vaak niet nageleefd en wordt het beoogde effect amper bereikt.
De Houtlaan wordt vooral ‘s nachts misbruikt voor overdreven snel rijden, wat regelmatig tot zware ongelukken leidt. De verlaging van de maximumsnelheid naar 70 km/u houdt snelheidsduivels niet tegen. Wij willen dan ook werk maken van de al lang beloofde trajectcontrole op deze weg.
Afstelling verkeerslichten
Een groot deel van de verkeerslichten in Wijnegem is recent aangepast om onze kruispunten conflictvrij te maken. Hoewel we dit initiatief om de verkeersveiligheid te verhogen ondersteunen, merken we in de praktijk dat de nieuwe afstelling de verkeersdoorstroming belemmert. Er ontstaan lange rijen auto's, terwijl het kruispunt zelf vaak leeg blijft. Tijdens spitsmomenten, zoals in de soldenperiode, leidt dit tot files die zelfs buiten Wijnegem reiken.
Door het lange wachten raken chauffeurs gefrustreerd en negeren ze vaker oranje en zelfs rode lichten, wat het oorspronkelijke doel, het verbeteren van de verkeersveiligheid, teniet doen. Wij pleiten ervoor de conflictvrije kruispunten zoveel mogelijk te behouden, maar te onderzoeken hoe deze efficiënter kunnen worden georganiseerd.
Coördinatie van grote infrastructuurwerken
Bij grote infrastructuurwerken moet de overlast voor de buurt minimaal gehouden worden. Zo moet er op toegezien worden dat verschillende werken die een invloed hebben op dezelfde buurt niet gelijktijdig plaatsvinden en er altijd voldoende alternatieve routes blijven die ervoor zorgen dat een bepaalde buurt niet geïsoleerd wordt.
Hoewel de organisatie van deze werken niet rechtstreeks bij de gemeente ligt, is het wel de taak van de gemeente om actief in gesprek te gaan met de uitvoerders en daarbij de belangen van de bewoners te behartigen. Dit vereist ook dat men vooraf rekening houdt met onvoorziene omstandigheden, zoals langdurige regenperiodes, die de voortgang kunnen beïnvloeden.
Bij werken moet er steeds voor gezorgd worden dat er voor de kwetsbare weggebruikers een veilige route voorzien wordt.
Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers
WIJ voor Wijnegem wil sterk inzetten op verplaatsingen te voet en met de fiets, omdat dit niet alleen de gezondheid bevordert, maar ook de ecologische voetafdruk verkleint. De gemeente moet hierin het goede voorbeeld geven door het personeel aan te moedigen de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer.
Om dit te realiseren, is voldoende aandacht nodig voor de aanleg en het onderhoud van voet- en fietspaden. Bij nieuwe fietspaden geven we de voorkeur aan asfalt boven klinkers voor een comfortabeler en veiliger wegdek. Waar mogelijk moet er een duidelijke scheiding zijn tussen fietspad en rijbaan, en de fietspaden moeten breed genoeg zijn voor veilig inhalen of kruisen, vooral bij tweerichtingsverkeer.
De gemeente moet ook aandacht hebben voor de veiligheid van fietsers en voetgangers bij de (her)aanleg van straten. Oversteekplaatsen op drukke locaties moeten duidelijk worden gesignaleerd, bijvoorbeeld met giraffepalen, knipperlichten of een rood wegdek.
De veiligheid van fietsers hangt niet alleen af van de infrastructuur, maar ook van hun gedrag in het verkeer. Daarom is het cruciaal om zowel sensibilisering als, indien nodig, bestraffing te bevorderen voor verantwoord fietsgebruik.
Fietsstraten zijn al in veel wijken aanwezig en vormen een zinvolle manier om de verkeersveiligheid te verhogen in straten met veel fietsers, waar geen ruimte is voor een gescheiden fietspad. In verschillende fietsstraten in onze gemeente is dit duidelijk de beste oplossing, maar in sommige gevallen waren er ook andere opties mogelijk.
Verkeersveiligheid in woon- en schoolomgeving
In eerste instantie moeten we onze schoolgaande jeugd (en hun ouders) aanmoedigen om de kinderen met de fiets of te voet naar school te brengen. Voor wie dit niet mogelijk is, zijn er de verschillende parkings vanwaar kinderen verder naar school kunnen worden gebracht. Dit principe heeft zijn nut bewezen en moet behouden blijven.
Stalling voor fietsen
Bij schoolomgevingen en drukke locaties zoals het Marktplein, het Gemeenschapscentrum en het Shoppingcenter, moeten voldoende overdekte fietsenstallingen komen waar fietsen veilig kunnen worden verankerd.
Ook in de buurt van de winkels op de Turnhoutsebaan moet het gemakkelijker worden om een plek te vinden om je fiets te stallen. De bestaande fietsenstallingen worden te vaak gebruikt om een fiets langdurig te stallen, waardoor er geen plaats meer is voor mensen die met de fiets gaan winkelen. Er moet beter op worden toegezien dat deze stallingen gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn.
Evolutie naar meer elektrische fietsen en elektrische steps
Met de groeiende populariteit van elektrische fietsen en (deel)steps is het belangrijk om toekomstgericht met deze ontwikkeling om te gaan. Er moeten voldoende openbare laad- en standplaatsen komen, bij voorkeur op centrale locaties zoals het Marktplein en ’t Gasthuis. Het plaatsen van zonnepanelen op deze stallingen om de benodigde elektriciteit voor het opladen op te wekken, is een duurzaam initiatief. Gezien de diefstalgevoeligheid van elektrische fietsen en steps, is camerabewaking in deze stallingen noodzakelijk.
Daarnaast steunen we maatregelen tegen het wildparkeren van deelsteps en de bijbehorende onveilige situaties. Voldoende reglementaire parkeerplaatsen voor deelsteps zijn daarbij uiteraard essentieel.
Openbaar vervoer
Het ruime aanbod aan openbaar vervoer is een sterk pluspunt voor onze gemeente. Omdat dit voor veel inwoners een waardig alternatief biedt voor de auto, moet dit aanbod behouden blijven. Het doortrekken van de tram door het centrum van onze gemeente naar Schilde, vinden we geen haalbaar idee.