OPGELET, LOSLIGGENDE TEGELS!
- Wij voor Wijnegem
- 4 dec
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 12 uur geleden

In de media en in flyers en in berichten vertellen beide Wijnegemse coalitiepartijen de laatste weken fier over hoe financieel gezond onze gemeente wel is. Omdat de cijfers die dit kunnen aantonen nooit meegegeven worden, vinden we het toch interessant om hier even dieper op in te gaan…
Wijnegem heeft op dit moment een schuld van € 1.494 per inwoner en scoort hiermee slecht ten opzichte van het Vlaamse gemiddelde. Niets om trots op te zijn, maar een eerste signaal dat de financiële fundamenten wankelen.
Een andere belangrijke graadmeter is de autofinancieringsmarge (AFM), die aangeeft in welke mate de gemeente haar investeringen zelf kan financieren. Een negatieve AFM betekent dat er extra geleend moet worden, waardoor de schulden verder oplopen.
En ook hier scoort Wijnegem niet goed. In 2023 was Wijnegem de enige (!) Vlaamse gemeente met een negatieve AFM. De belangrijkste oorzaak was het afboeken van 3 miljoen euro als gevolg van een fout afgelopen investering. (Lees hier meer over in ons artikel over de failliete Optimabank).
Belangrijke investeringen worden uitgesteld
We stellen vast dat de voorbije jaren veel broodnodige investeringen telkens werden uitgesteld en dat een groot deel van de meerjarenplanning nooit werd uitgevoerd.
De nieuwbouw van de school wordt al meer dan tien jaar beloofd, maar voorlopig blijft het bij plannen. Ook de vernieuwing van de Merksemsebaan en de nieuwe sporthal zijn projecten die nog altijd on hold staan.
Ondertussen blijven veel straten achter met voetpaden waarvan de tegels schots en scheef liggen, soms zo erg dat mensen die minder goed te been zijn bang zijn om te vallen. Tegelijk wordt de dienstverlening verder afgebouwd en is ook de vrije inloop aan het loket, die tijdens de verkiezingen met veel bombarie werd beloofd, stilletjes vergeten.
Twijfelachtige uitgaven kunnen wél doorgaan
Terwijl essentiële investeringen blijven aanslepen, krijgen minder dringende of eerder symbolische initiatieven zonder moeite groen licht. Het zijn projecten die vooral goed ogen in flyers en op sociale media, maar waarvan het maatschappelijke voordeel betwistbaar is.
Een voorbeeld is het “Leeuwenfort” dat wordt gebouwd op de terreinen van de vroegere feestzaal De Leeuw. Extra speelterreinen voor jeugd zijn uiteraard zeer welkom, maar in financieel moeilijke tijden bestaan er alternatieven die geen 100.000 euro kosten.
Extra schepen en personeelskosten
Nog frappanter vinden we de keuze om een opnieuw een 6de schepenpost te creëren. Dit kost de gemeente meer dan €300.000 verdeeld over deze legislatuur.
Bovendien werd binnen het gemeentelijk management een nieuw organisatieniveau gecreëerd, waardoor drie extra functies voor hogere ambtenaren ontstaan. De juiste uitleg waarom dit nodig was, hebben we nooit gekregen. Maar aangezien het om functies in de hoogste loonschalen gaat, kost dit de gemeente handenvol geld.
Voor ons is dit een voorbeeld van totaal onverantwoord bestuur !
Meerjarenplan 2026 - 2031 - Veel plannen, maar realistisch?
In het nieuwe meerjarenplan staan heel wat projecten aangekondigd. Opvallend is dat sommige van die plannen ook al in eerdere legislaturen op tafel lagen, maar toen niet zijn uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan de school of de heraanleg van de tuin van het cultureel centrum.
Vijf jaar rode cijfers !!!
Volgens de financiële vooruitzichten zal de gemeente de eerste vijf jaar van deze legislatuur verlies maken om deze plannen uit te voeren.
Alleen in het zesde jaar worden de uitgaven beperkt, zodat er een positief resultaat behaald zal worden. De wet verbiedt immers om in het laatste jaar van een legislatuur met verlies te werken.
Deze niet zo rooskleurige stelling is niet onze inschatting als oppositiepartij, maar wel de reële cijfers, berekend door dezelfde mensen die aan de inwoners verkondigen dat het financieel goed gaat met onze gemeente!




